logo

Van huis uit digitaal

Verwerving van digitale vaardigheden tussen thuismilieu en school

Van huis uit digitaal
28 juni 2009, pdf, 553kB
Auteur(s)
Jos de Haan Frank Huysmans Jan Steyaert
Publicatiedatum
11 april 2002
Trefwoorden
ICTOnderwijsTijdsbestedingToekomstVrije tijd
Aantal pagina's
189
ISBN/ISSN/anders
9037700896
Reeks
Publicatie
Volgnummer
2002-2

Jongeren groeien op omringd door digitale media. Vooral thuis, maar steeds vaker ook op school hebben zij de beschikking over een computer, internet en digitale technologie en informatiedragers, zoals videospelletjes en cd-roms. Sommige jongeren zijn vaardiger in de omgang met informatie- en communicatietechnologie (ict) dan andere. Door de groeiende hoeveelheid informatie en de toenemende invloed van ict op het dagelijks leven is het belang van digitale vaardigheden toegenomen. Dit groeiende belang vormt de achtergrond van het hier gerapporteerde onderzoek naar de verwerving van digitale vaardigheden onder ruim 1200 leerlingen in het voortgezet onderwijs.

In het rapport wordt beschreven hoe vaak en voor welke doeleinden leerlingen thuis, op school en elders gebruikmaken van de pc. Daarbij wordt de vraag beantwoord waar en hoe leerlingen hun digitale vaardigheden hebben verworven (thuis, op school, van vrienden of door zelf te experimenteren). Scholen verschillen aanzienlijk in ict-voorzieningen. Ook de digitale vaardigheden van docenten lopen sterk uiteen. Toch is de invloed van de scholen op de digitale vaardigheden van leerlingen gering. Verschillen in vaardigheden tussen leerlingen zijn vooral een kwestie van milieu en van herkomst, veel minder het gevolg van de les op school (instructie) en de verdeling van leerlingen naar hogere en lagere schooltypen (selectie).
Ook toont het onderzoek aan dat het onderwijs er niet in slaagt een eventuele aanwezige achterstand in digitale vaardigheden terug te dringen.

Home / Publicaties / Alle publicaties / Publicaties 2002 / Van huis uit digitaal

Menu