logo

De meerkeuzemaatschappij

Facetten van de temporele organisatie van verplichtingen en voorzieningen

De meerkeuzemaatschappij
25 juni 2009, pdf, 560kB
Auteur(s)
Koen Breedveld Andries van den Broek
Publicatiedatum
17 juni 2003
Trefwoorden
TijdsbestedingVrije tijd
Aantal pagina's
178
ISBN/ISSN/anders
9037701132
Reeks
Publicatie
Volgnummer
2003/8

Op tal van terreinen valt er meer te kiezen dan ooit. De vrijetijdsindustrie stort een grote stroom goederen en diensten uit over de consument. In de inrichting van het leven hebben gezin en kerk hun dominante positie verloren. Ook in de alledaagse tijdsbesteding is er meer te kiezen. Vrouwen en mannen zitten niet meer vast in rolpatronen, boodschappen kunnen ook 's avonds en zondags worden gedaan, en ICT stelt velen in staat te werken waar en wanneer men wil.

Heeft het leven het karakter van zich opdringende keuzemogelijkheden, zoals de rijen snackbars in winkelstraten die het stillen van de snelle trek aanbieden? In De meerkeuzemaatschappij wordt de toegenomen keuzeruimte kritisch onder de loep genomen. Hoeveel is er de afgelopen decennia eigenlijk veranderd in de winkeltijden, in de arbeidstijden en B meer in het algemeen B in de omgang met tijd? En wat waren hiervan de gevolgen? Voor welke bevolkingsgroepen gelden die meer, en voor welke juist minder?

Volgens de auteurs van De meerkeuzemaatschappij zijn er grenzen aan het oprekken van de keuzeruimte. De keuzevrijheid wordt beperkt door de routines die men heeft en de sociale verbanden waarvan men deel uitmaakt. Anderzijds schept ieder aanbod zijn eigen vraag, zodat de meerkeuzemaatschappij zich laat gelden als een veeleisende samenleving.

Home / Publicaties / Alle publicaties / Publicaties 2003 / De meerkeuzemaatschappij

Menu