logo

Rapportage minderheden 2003

Onderwijs, arbeid en sociaal-culturele integratie

Rapportage minderheden 2003
24 juni 2009, pdf, 1MB
Auteur(s)
Jaco Dagevos (red.) Mérove Gijsberts (red.) Carlo van Praag (red.)
Publicatiedatum
23 oktober 2003
Trefwoorden
ArmoedeNiet-Westerse Migranten
Aantal pagina's
460
ISBN/ISSN/anders
9037701396
Reeks
Publicatie
Volgnummer
2003/13

Berichten over de haperende integratie van etnische minderheden zijn in de media bijna dagelijkse kost, maar hoe staat het nu in feite met die integratie? Op welke wijze en in welke mate hebben de minderheden deel aan ons maatschappelijk systeem? Dat is niet alleen een kwestie van culturele oriƫntatie of van waarden en normen, maar ook en vooral van maatschappelijk succes.

Aan de hand van nieuwe gegevens wordt in dit rapport de deelname van de minderheden aan het onderwijs belicht. Kinderen van immigranten uit Marokko en Turkije presteren steeds beter op school, maar toch lopen zij, vooral op het punt van de Nederlandse taal, aan het einde van het basisonderwijs nog steeds aanzienlijk achter op hun autochtone leeftijdgenoten.

De arbeidsmarkt komt ook aan bod. De minderheden hebben daar sinds het midden van de jaren negentig veel bereikt. Hun werkloosheid daalde spectaculair. Maar kunnen zij hun positie ook consolideren, nu de economie sinds enkele jaren tegenwerkt? De hoge jeugdwerkloosheid onder deze groepen vormt een verontrustend signaal.

Het laatste deel van dit rapport gaat in op de culturele aspecten van integratie. Wat voor kijk hebben de verschillende etnische groepen op gezin en familie, opvoeding, man-vrouwverhoudingen en religie? In welke mate onderscheiden zij zich van de autochtonen en van elkaar?  Gaan zij in hun vrije tijd met autochtonen om of verkeren zij bij voorkeur in eigen kring? Wat vinden autochtonen en allochtonen van elkaar?

Home / Publicaties / Alle publicaties / Publicaties 2003 / Rapportage minderheden 2003

Menu