logo

Online mediadiensten winnen terrein op radio en tv

18 december 2019

Het mediagebruik in Nederland verandert geleidelijk mee met de opkomst van online mediadiensten, zoals Netflix, NPO Start en Spotify. De verschuiving van televisiekijken naar streamen is het meest zichtbaar onder jongeren en hoogopgeleiden. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Media:Tijd van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Waar we in 2013 gemiddeld 10 minuten per dag beeldmateriaal streamden, was dit in 2018 bijna een half uur. Kijken via het traditionele tv-kanaal blijft de voorkeur houden met meer dan twee uur per dag.

Ook blijkt dat mensen niet massaal alle nieuwe mogelijkheden van het veranderende medialandschap omarmen. Zo maken de smartphone en tablet het mogelijk dat media meer buitenshuis kunnen worden gebruikt, maar uit onderzoek blijkt dat men voornamelijk thuis gebruikmaakt van media. Lezen doen we daarbij nog steeds vooral van papier. Televisie kijken we nog steeds het meest op het moment van uitzending en de radio staat het vaakst aan op de achtergrond, afgestemd op vaste zenders. Bovendien is het tijdstip waarop Nederlanders media gebruiken ook niet veranderd. ’s Ochtends wordt er vooral gelezen, gedurende de dag geluisterd, ’s avonds gekeken en laat in de avond nog even gelezen.

Figuur 1: Tijd die respondenten aan verschillende manieren van kijken besteden, Nederlanders ≥ 13 jaar, 2013, 2015 en 2018 (in uren: minuten per dag)

kijken

Bron: NLO/NOM/SKO/PMA/SCP (Media:Tijd TBO ’18)
 

Over het onderzoek

Dit zijn enkele conclusies uit het onderzoek Trends in Media:Tijd. Media:Tijd 2018 is een samenwerking tussen het SCP en een aantal onderzoeksorganisaties op het gebied van media: Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting KijkOnderzoek (SKO) en Platform Media-adviesbureaus (PMA). Deze ‘card stack’ vormt een uitloper van de publicatiereeks Het culturele draagvlak en is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Meer informatie

Home / Nieuws / Online mediadiensten winnen terrein op radio en tv

Menu