Dr. Maria Luce Sijpenhof

Dr. Maria Luce Sijpenhof

Functie
Wetenschappelijk medewerker/ kwalitatief methodoloog
Werkt bij
Afdeling Methodologie
E-mailadres
m.sijpenhof@scp.nl

Maria Luce Sijpenhof is sinds 2020 werkzaam bij het SCP als kwalitatief methodoloog. Sinds 2021 is zij tevens methodoloog voor evaluatiestudies. Daarvoor werkte zij als onderzoeker en adviseur bij diverse private en publieke organisaties. Maria Luce studeerde Internationaal- en Europees recht, Staats- en Bestuursrecht en Sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij volgde een internationaal promotietraject aan de Universiteit van Alcalá (Madrid) en verdedigde in 2020 haar proefschrift ‘Teachers, Textbooks and Black Identity: Color-blind Racism in Dutch Education (1968-2017)’. Maria Luce is lid van de organiserende werkgroep van het VIDE-Evaluatorennetwerk, lid van de kernredactie van Beleidsonderzoekonline en redactieraadlid van Paedagogica Historica.

Beknopte bibliografie

  • Sijpenhof, M. L. (2021). All in the Mix: Race, Class and School Choice: by Bridget Byrne and Carla de Tona, Manchester, Manchester University Press, 2019, 192 pp.,£ 80.00 (hardcover), ISBN 978-0-71909-115-5.
  • Sijpenhof, M. L. (2020). Constructing Race in White Spaces of Dutch Education (1968-2017). History of Education Review, 50(2), 115-129.
  • Sijpenhof, M. L. (2019). A Transformation of Racist Discourse? Colour-blind Racism and Biological Racism in Dutch Secondary Schooling (1968-2017). Paedagogica Historica, 56(1-2), 51-69.
  • Sijpenhof, M. L. (2019). Racialized Narratives in Dutch History Textbooks: A Critical Race Examination. Historia y Memoria de la Educación, 10, 131-174.
  • Sijpenhof, M. L. (2018). The Black Child: Racist Depictions in Dutch Secondary School History Textbooks (1968-2017). History of Education & Children's Literature, 13(1), 327-352.