Kennisnotitie Jongeren leren omgaan met diversiteit

Op school en in de samenleving.

Auteurs: Ralf Maslowski en Joris Broere

Beeld: ©ANP

Op 1 augustus 2021 is een nieuwe wet voor burgerschapsonderwijs ingevoerd in het primair en voortgezet onderwijs. Deze wet verplicht scholen om de sociale en maatschappelijke vaardigheden van leerlingen te ontwikkelen, zodat zij kunnen bijdragen aan de diverse en democratische Nederlandse samenleving. Deze kennisnotitie onderzoekt welke factoren in het onderwijs bijdragen aan een positieve houding van jongeren ten opzichte van diversiteit. Dit biedt twee belangrijke inzichten voor het verbeteren van burgerschapsonderwijs in beleid en praktijk.

Ten eerste blijkt dat jongeren over het algemeen een positievere houding ontwikkelen tegenover mensen met een andere achtergrond wanneer ze met hen in contact komen in de klas. Echter, er is nog beperkt inzicht in hoe deze houding effectief gestimuleerd kan worden. Meer onderzoek is nodig, evenals het monitoren van hoe scholen het leren samenleven bevorderen.

Ten tweede kan onderwijs een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van houdingen over omgaan met verschillen. Maar ook andere netwerken waarin jongeren actief zijn, hebben invloed. Dit suggereert dat scholen hun rol kunnen versterken door samen te werken met lokale partijen. Het SCP roept scholen dan ook op om niet geïsoleerd te werken aan burgerschap, maar juist verbinding te zoeken met de sociale netwerken van jongeren.